IT og Data
Rotary-akademiet skal støtte DICO og CICO’er i å
gjennomføre nødvendig IT-opplæring i klubbene.
For å kunne drive
en stor frivillig organisasjon på en effektiv måte er det nødvendig at vi har
gode IT-systemer, som blir jevnlig oppdatert og vedlikeholdt. Dette stiller
store krav til klubbenes IT-kompetanse. En ekstra utfordring er det selvsagt at
vi i Rotary skifter roller hvert år, og at det må tas nødvendige grep for at
etterfølgere skal kunne overta og videreføre systemene.
Dette er de mest
sentrale områdene klubbene må beherske:
- Innlogging til og vedlikehold av norsk medlemsnett
- Innlogging til rotary.org og utfylling av Rotary Club Central (RCC)
- Oppfølging av klubbenes adresser i e-postsystemet
- Oppdatering av klubbenes nettsider
Det vil jevnlig,
og i hovedsak basert på innspill fra klubbene, bli tilbudt opplæring innen
disse områdene. Disse blir annonsert som nyhetssaker på distriktets hjemmeside.
Det vil oftest være virtuelle tilbud, men i spesielle tilfeller fysiske
samlinger eller kurs.
Klubber som har akutte IT-problemer som krever direkte bistand, kan henvende seg til DICO Trygve Danielsen på trydanielsen(a)gmail.com.