shopify site analytics

Suksess for Eiksmarka Rotary Yrkesforum

Eiksmarka Rotaryklubb arrangerte nylig temamøte Eiksmarka Rotary Yrkesforum. Tema var Endringer i dagligvarehandelen.

                                                    
              Jan W. Rolland leder panelet med fra v. dr. oecon Odd Gisholt, marketingsjef Jacob C. Rolland og
                                                              adm dir Kjetil Graver, Godt Levert/Adams matkasse
 

Det var stort fremmøte med mange gjester og et opplegg som engasjerte sterkt. 
Dr.oecon Odd Gisholt leverte et meget interessant foredrag med stor glød og entusiasme og ga tilhørerne solid kunnskap og forståelse hva som skjer i norsk dagligvarehandel og hva vi kan forvente oss i fremtiden.  Etter innledningen ble det paneldiskusjon med administrerende direktør Kjetil Graver, Godt levert/Adams matkasse og marketingsjef Jacob C. Rolland, KIWI Minipris sammen med Gisholt.  Paneldiskusjonen ble dyktig ledet av Jan W. Rolland, styremedlem i KIWI  Minipris.
Internett og digitalisering skaper trusler og nye muligheter for mange bransjer. 
Daglivarebransjen er intet unntak.  Dagens aktører har utkonkurrert tidligere aktører og er i dag angrepet av nye aktører.
Gisholt mente at digitaliseringen vil fortsette, og handelen på nett av tjenester vil øke til 90%.
Men dagligvarehandelen på nett om 10 år vil stabilisere seg på ca 3%.  Big data vil gjøre butikkdrift og logistikk mer effektivt.  Konkurransen vil fortsatt være betydelig.
Dagligvaremarkedet forventes å stige fra dagen 170 mrd kr. til 210 mrd. kr.  
Tre kjeder vil fortsatt dominere handelen, utenlandske kjeder vil trolig forsøke seg igjen, men uten å lykkes. 
Antall butikker forventes å bli redusert fra dagens 3800 til ca 3400, men kiosk og bensinstasjoner vil øke salget. 
Lavpris vil trolig utgjøre 70% av markedet, og egne merkevarer i kjedene vil utgjøre 30%, mens lokal kortreist mat vil øke, særlig økologisk produsert. 
Landbruket vil trolig få mindre beskyttelse, og husholdningene vil bruke mindre enn 10% av disponibel inntekt på dagligvarer i 2026.  Digitale betalingsløsninger vil gjøre oppgjør enklere.    
Gisholt fremholdt at dette var hans prognose, og at ikke alle var enig med ham. 

Paneldiskusjonen etterpå understreket at det ikke er lett å tjene penger på nett for dagligvarer ved å konkurrere på pris pga kostbar lagring og distribusjon.  Man måtte tilby noe i tillegg, samt ha effektiv distribusjon, slik Godt levert/Adams matkasse har lykkes med.  KIWI hadde lykkes med sin strategi: å få publikum til å oppfatte og akseptere at KIWI leder på pris. 

Spørsmålene fra salen var mange og vitnet om stor interesse for temaet

                                              
                                           
Dr. oecon. Odd Gisholt innleder om endringer i dagligvarehandelen                      








 

Sosiale medier


 

     

 

 

Nyheter fra
rotary INTERNATIONAL:

Loading RSS...

NORFO - Rotary RSS

Loading RSS...
Les mer