Det var stort
fremmøte med mange gjester og et opplegg som engasjerte sterkt.
Dr.oecon Odd Gisholt leverte et meget
interessant foredrag med stor glød og entusiasme og ga tilhørerne solid
kunnskap og forståelse hva som skjer i norsk dagligvarehandel og hva vi kan
forvente oss i fremtiden. Etter innledningen
ble det paneldiskusjon med administrerende direktør Kjetil Graver, Godt
levert/Adams matkasse og marketingsjef Jacob C. Rolland, KIWI Minipris sammen
med Gisholt. Paneldiskusjonen ble dyktig
ledet av Jan W. Rolland, styremedlem i KIWI
Minipris.
Internett og
digitalisering skaper trusler og nye muligheter for mange bransjer.
Daglivarebransjen er intet unntak. Dagens aktører har utkonkurrert tidligere
aktører og er i dag angrepet av nye aktører.
Gisholt mente
at digitaliseringen vil fortsette, og handelen på nett av tjenester vil øke til
90%.
Men dagligvarehandelen på nett om 10 år vil stabilisere seg på ca 3%. Big data vil gjøre butikkdrift og logistikk
mer effektivt. Konkurransen vil fortsatt
være betydelig.
Dagligvaremarkedet forventes å stige fra dagen 170 mrd kr. til
210 mrd. kr.
Tre kjeder vil fortsatt
dominere handelen, utenlandske kjeder vil trolig forsøke seg igjen, men uten å
lykkes.
Antall butikker forventes å bli
redusert fra dagens 3800 til ca 3400, men kiosk og bensinstasjoner vil øke
salget.
Lavpris vil trolig utgjøre 70%
av markedet, og egne merkevarer i kjedene vil utgjøre 30%, mens lokal kortreist
mat vil øke, særlig økologisk produsert.
Landbruket vil trolig få mindre beskyttelse, og husholdningene vil bruke
mindre enn 10% av disponibel inntekt på dagligvarer i 2026. Digitale betalingsløsninger vil gjøre oppgjør
enklere.
Gisholt fremholdt at dette var hans prognose,
og at ikke alle var enig med ham.
Paneldiskusjonen etterpå understreket at det ikke er lett å tjene penger på nett for dagligvarer ved å konkurrere på pris pga kostbar lagring og distribusjon. Man måtte tilby noe i tillegg, samt ha effektiv distribusjon, slik Godt levert/Adams matkasse har lykkes med. KIWI hadde lykkes med sin strategi: å få publikum til å oppfatte og akseptere at KIWI leder på pris.
Spørsmålene fra
salen var mange og vitnet om stor interesse for temaet
Dr. oecon. Odd
Gisholt innleder om endringer i dagligvarehandelen